Yin & Yang

July 07, 2013 Sam 0 Comments

Via internet

Numeroase persoane asociaza principiile yin-yang cu dinamica cuplului in ziua de azi insa, in ideograma chineza, semnificatia initiala a lui yin (femeia), respectiv a lui yang (barbatul) reprezinta mai mult decat intuneric si pasivitate/lumina si activitate. Ele sunt omniprezente in obiceiurile taoistilor de la regimuri alimentare, la medicina chineza, unde factorii fiziologici si cei psihologici sunt la fel de inseparabili ca si aspectele yin si yang. 

De pilda, yin este mai puternic si mai abundent decat yang, dar yang e mai puternic si mai activ, precum pe pamant exista mai multa apa decat foc, dar fenomenele legate de foc, cum ar fi fulgerul, sunt mai stimulative si atrag mai multa atentie. Totusi, inca de cand a aparut sintagma yin-yang pentru prima data in China, cuvantul yin a precedat intotdeauna cuvantul yang, iar in limba chineza acest lucru marcheaza o pozitie a superioritatii yin.

Cu toate acestea, daca ingaduim o infatisare mai atenta, principiile yin-yang sunt omniprezente si in viata moderna, numai ca, de obicei, oamenii compromit capacitatea de a le identifica. Fieunde deslusim indivizi pronuntand despre importanta vitala a regimului echilibrat si a reactiilor biochimice ale anumitor combinatii de mancaruri in stomac, cum ar fi acid-alcalin, proteine-carbohidrati etc. acestea sunt, de fapt, aspectele yin si yang invelite in vesminte moderne.

Asadar, enigma sau calea poate fi gasita in interactiunea dintre yin si yang, in unirea aspectelor opuse si nu intr-o extrema sau alta. Calea taoista consta in recunoasterea si echilibrarea fortelor opuse implicite tuturor situatiilor si fenomenelor, dar nu se nutresc nici un fel de iluzii referitoarea la absorbirea sau subjugarea vreunei forte cosmice, fie ea pozitiva sau negativa. De pilda, bunatatea nu are nici un sens daca nu exista rautatea ca sa o defineasca sau frumusetea este invizibila in absenta urateniei care sa o contrasteze.

In cele ce urmeaza, veti zari mai indeaproape osebirile dintre principiile ce stau la baza sanatatii organelor si echilibrul yin-yang prin armonizarea celor Patru Energii si a celor Cinci Arome ale mancarurilor. De exemplu, in medicina chineza, cele zeze organe vitale sunt clasificate in cinci perechi, fiecare dintre ele fiind alcatuita dintr-un organ yin "masiv" si un organ yang "gol pe dinauntru". De ce ar fi necesara o edificare a organelor?

Ei bine, deoarece organele yin sunt mai vitale decat cele yang, iar disfunctiile organelor yin provoaca cele mai mari probleme de sanatate.
In corpul uman, aspectul yin controleaza suprafetele interne, regiunile inferioare si partile frontale, atat la nivelul corpului ca intreg, cat si in cazul fiecarui organ in parte, in timp ce yang controleaza suprafetele externe, regiunile superioare si partile dorsale. Yin controleaza sangele, iar yang energia. Instinctele innascute apartin de yin, in timp ce indemanarile dobandite tin de yang.

Mancatul, de asemenea, este o activitate hranitoare yin, in timp ce consumul de alcool este o activitate epuizanta yang. In cadrul respiratiei, inspiratia este yin, iar expiratia este yang. In ciclul anotimpurilor, toamna si iarna tin de yin, iar primavara si vara tin de yang. Si lista complinirilor poate continua inepuizabil, insa ideea centrala e permanent aceeasi - nimic nu exista si nu functioneaza decat in legatura directa cu opusul sau esential si toate fenomenele anormale. 

De pilda, "excesul de yang" infatiseaza fata rosie, temperatura ridicata a corpului, uscaciunea, hiperactivitatea, constipatia si pulsul accelerat. de cealalta parte se afla "excesul de yin" ce se manifesta prin tenul palid, frisoane, umezeala la nivelul incheieturilor, letargie, diaree si puls scazut. Aici se observa interventia medicului chinez, care realizeaza un act extraordinar de echilibrare pentru a restabili armonia intre diferitele energii ale corpului.

Rasucind putin arcul ceasului, ne intoarcem la afirmatia initiala reliefand legile taoiste dietetice. Ele se bazeaza pe echilibrul yin-yang al mancarurilor "calde" si "reci" insa, cele doua vorbe nu fac nici o referire la temperatura si nici la aroma, ci la tipul de energie eliberata atunci cand mancarea este digerata. Medicii chinezi folosesc o combinatie de yin-yang pentru a pune un diagnostic si a schita evolutia bolii, dar si pentru a prescrie remedii adecvate.

Un exemplu ilustrativ ar fi o persoana cu un temperament schimbator care sufera de vedere neclara si tipa in mod frecvent la ceilalti oameni. Ea ar fi diagnosticata ca suferind de o inflamare a ficatului, deoarece afectiunile ficatului se reflecta la nivelul ochilor si sunt asociate furiei si tipatului. 

Un alt exemplu este situatia unui copil care sufera de frica cronica (emotie a Apei) cu tendinta de a face in pat (o functie a Apei). E probabil ca sufera din cauza unei deficiente a energiei rinichilor (organe de Apa). Si, cu recomandare parintilor, cuvintele linistitoare sau avertizarile severe nu il pot "convinge" niciodata pe un copil sa se vindece de aceasta afectiune. In schimb, abordarea chineza, prin intermediul unei diete adecvate, al plantelor medicinale si al terapiei prin acupunctura ar tonifica rinichii copilului.

Element
Lemn
Foc
Pamant
Metal
Apa
Organ yin
Ficat
Inima
Splina
Plamani
Rinichi
Organ yang
Vezica biliara
Intestin subtire
Stomac
Intestin gros
Vezica

Haideti sa ne deplasam acum atentia asupra simbolurilor din tabel si relatiile dintre ele. Astfel, Lemnul arde pentru a genera Foc. Focul produce cenusa, care genereaza Pamant. Pamantul genereaza si scoate la iveala Metalul. Atunci cand este incalzit, Metalul se topeste, generand elementul Apa. Apa ajuta la cresterea plantelor, generand, astfel, Lemn. 

De cealalta parte daca urmarim ciclul represiunii, Lemnul secatuieste solul de elemente nutritive, suprimand, astfel, Pamantul. Pamantul muradreste si canalizeaza Apa, biruind-o astfel. Apa suprima Focul, stingandu-l. Focul suprima Metalul, topindu-l, iar Metalul elimina Lemnul, taindu-l. Interactiunile permanente dintre cele doua cicluri produc miile de fenimene din univers.

In functie de conditiile climatice (vant, caldura, umezeala), unele organe interne sunt afectate in mod direct prin intermediul sistemului de energii asociate. Asadar, chinezii isi adapteaza intotdeauna regimurile alimentare in functie de vreme sau de anotimp. De pilda, in climate sau anotimpuri extrem de umede, meniurile chinezesti favorizeaza mult ghimbirul, usturoiul, ardeii si alte arome iuti cu energie de Foc, deoarece acestea echilibreaza si "usuca" umiditatea excesiva acumulata in corp si o elimina sub forma de transpiratie.

Pe timp de iarna, se folosesc mancarurile si plantele "cu efect de incalzire", pentru a combate temperaturile extrem de scazute, iar in timpul verii mancarurile "cu efect de racire" protejeaza organele vitale de efectele daunatoare ale caldurii extreme. In ziua de azi, frigiderele moderne si sistemele de transport rapid fac disponibile toate felurile de mancare pe perioada intregului an in cele mai multe tari occidentale. Efectul? O deviere strafunda de la modelele sezoniere menite prin natura.

Mai mult, luati aminte ca schimbarile bruste ale dispozitiei si ale emotiilor pot provoca o reactie in lant de dezechilibre energetice in intregul corp, iar ca aceste reactii sunt la fel de puternice ca si cele provocate de vant si caldura, dieta si medicamente.

Acestea fiind spuse, va las cu nadejdea alcatuirii unui contur de interes si curiozitate prin fortificarea dorintei de a afla mai mult si va astept la urmatoarea intalnire cu cele Patru Energii si cele Cinci Arome ale mancarurilor




Sursa acestui articol
  • D. Reid (2006), TAO pentru sănătate, sex și longevitate – o abordare practică a Căii străvechi, Iași, Editura POLIROM


0 commenti:

Leave a thought, a reflection or a wish: